Lukáš Reščák: Papírové nebe
Kurátorka: Simona Haneková
Otvorenie výstavy: 3. 3. 2022
Trvanie výstavy do: 9. 4. 2022
Papírové nebe
Názov výstavy Papírové nebe autor odvodzuje od debát a uvažovaní o bankovkách ako o obyčajných papierikoch bez hodnoty. Ideové východiská komentujú témy manipulácie a transformácie cenností (hodnôt) na niečo bez hodnoty / s pridanou hodnotou.

Vo svojej tvorbe skúma tiché témy (ešte stále spoločnosťou tabuizované) materializmu/peňazí. Skúma sociálne rozdiely – priepaste jednotlivcov, spôsobené dostatkom či nedostatkom blahobytu. Zaoberá sa otázkami, aké si v rámci existencie a fungovania kladie v určitej perióde svojho života asi každý človek, skúma motívy jednotlivca aj názory spoločnosti na túto problematiku.
Autorova tvorba
Dlhodobo sa zaoberá témou vzácnosti a obyčajnosti (bezcennosti). Čo je cenné a čo je bezcenné? Kto určuje, čo má hodnotu a čo nie? Čo je ukryté pod pojmom vzácnosť? To sú zdanlivo jednoduché otázky, ktoré pretavuje a spracováva vo svojich grafických experimentoch.
Vizuálnymi princípmi v tvorivom procese je hra s reálnymi aj imitovanými bankovkami , grafický výstup je v podobe kombinovanej techniky – kresba neviditeľným atramentom, uv svetlo, koláž, prach, origami. Na výstave môžeme vidieť aj diela, miniatúrne grafiky, ktoré autor hľadá už na bankovke, neviditeľným atramentom na nej zanechá odkaz a povznesie jej „hodnotu“ . Divák sa interaktívne stáva súčasťou diela, kedy si sám uv svetlom odkaz/ význam dešifruje . Objavný faktor v Reščákovom rukopise dodáva každej grafike hravú sviežosť.
Formu a deštruovanie pomyselných hodnôt prepája vytváraním nových významov. Pokúša sa posúvať hranice a zaužívané dogmy o peniazoch a použiť ich len ako objekt hodný kreovania. Používa letrické prvky, reálne aj imitované bankovky a mince rôznej nominálnej hodnoty z celého sveta.
Autor bankovky neznehodnocuje, pristupuje k nim však bez rešpektu, či vyjadrujú niečo „hodnotné“ a to mu dovoľuje uchopiť tému s ľahkosťou detskej hry ,ako skladanie papiera s potlačou. Do premyslených kompozícií vkladá vtip a nadhľad nad závažnými témami súčasnosti. Chce pretaviť materiálnu úroveň v umelecký i ľudský odkaz.
Simona Haneková

Lukáš Reščák
patrí medzi mladú generáciu grafických umelcov . V rokoch 2009- 2016 študoval na Akadémi umení v Banskej Bystrici, v Ateliéri voľnej grafickej tvorby u doc. Igora Bencu akad.mal. V roku 2010 absolvoval ročný študijný pobyt na španielskej
Akadémii Universidad de Castilla La Mancha, Facultad de Bellas Arte Cuenca, v Ateliéri experimentálnej grafiky a v Ateliéri voľnej tvorby (maľba, kresba ) u prof. Oscara Martineza.

Vystavoval doma aj v zahraničí
(Rusko, Španielsko, Bulharsko, Bosna a Hercegovina, Chorvátsko). Žije a tvorí v Banskej Bystrici.
Tvorbu Lukáša Reščáka v súčasnosti definuje voľná experimentálna grafika .Dominantným motívom záujmu je pojem HODNOTA .Skúma tiché témy (ešte stále spoločnosťou tabuizované) materializmu/peňazí. Skúma sociálne rozdiely – priepaste jednotlivcov, spôsobené dostatkom či nedostatkom blahobytu. Dlhodobo sa zaoberá témou vzácnosti a obyčajnosti (bezcennosti) a spracováva ich vo svojich grafických experimentoch.
Vizuálnymi princípmi v tvorivom procese je hra s reálnymi aj imitovanými bankovkami , kresba neviditeľným atramentom, uv svetlo, koláž, prach, origami. Miniatúrne grafiky, ktoré autor hľadá už na bankovke, označí neviditeľným atramentom ,zanechá na nich odkaz .Divák sa interaktívne stáva súčasťou diela, kedy si sám uv svetlom odkaz/ význam dešifruje . Objavný faktor v Reščákovom rukopise dodáva každej grafike hravú sviežosť.